Help! Mijn hartslag is te hoog/te laag!

Help! Mijn hartslag is te hoog/te laag!

Met grote regelmatig krijg ik vragen over de hoogte van de hartslag tijdens de training. De hartslag wordt dan al bij een lage snelheid gehaald en de loper heeft het gevoel nauwelijks vooruit te komen. Of de vragensteller loopt de longen uit zijn of haar lijf en haalt de hartslag alsnog niet of met grote moeite.

Vaak blijkt dan het omslagpunt niet goed bepaald te zijn, of de opgegeven 10km tijd blijkt veel sneller te kunnen. Maar een enkele keer blijkt dat de hartslagmeting zelf heeft gefaald, tijdens de training of tijdens het bepalen van het omslagpunt. Met als consequentie dat er te langzaam of te snel getraind wordt…

Een falende hartslagmeting is soms lastig te herkennen. De fout kan optreden bij hartslagmeting via de pols en hartslagmeting via een borstband. Soms wordt de stapfrequentie opgepikt in plaats van de hartslag.

En toch is een foutieve meting vrij goed te herkennen, als je tenminste ervaren hebt hoe de meting normaal moet zijn. Als voorbeeld hier een goede en een foute meting van een lange duurloop:

Hier een voorbeeld van een goede meting over ongeveer 10 kilometer. De training is op hartslag gedaan, de bedoeling is dat de hartslag in de blauwe zone blijft, de zone is 5 slagen breed. Zoals je ziet is de hartslag mooi constant, en blijft vrijwel de gehele training binnen de blauwe band. Nergens zijn vreemde pieken te zien.

De foute meting ziet er heel anders uit:

De opdracht van deze training was dezelfde als de vorige. Weer was de opdracht de hartslag binnen de blauwe band te houden van 5 hartslagen. Duidelijk is te zien dat de hartslag heel erg op neer gaat. Soms veranderde de hartslag binnen een seconde van onder de zone naar boven de zone. Iets wat bij een goede meting nooit zal gebeuren!

De oorzaak was in dit geval een slechte borstband. Na vernieuwing van de borstband was het probleem over. Andere oorzaken kunnen zijn:

Bij een meting via een borstband:

  • Slecht contact tussen de borstband en de borst. Goed vochtig maken van de borstband is de oplossing.
  • Batterij van de hartslagsensor is aan vervanging toe.
  • Oude borstband. Ook de band zelf slijt. Mijn ervaring is dat bij een gebruik van 3 tot 4 keer per week de borstband het ongeveer 2 jaar uithoudt.

Bij een meting via de pols:

  • Slecht contact tussen het horloge en de pols, de band moet strakker
  • Bij sommige personen pakt dan nog het horloge de hartslag niet op. Wisselen van pols of het horloge aan de binnenkant doen wil dan nog weleens helpen.

Tot slot wil ik nog een grafiek laten zien van een meting tijdens een training die niet in een constant tempo is gelopen. Om te laten zien dat je hartslag bij een goede meting altijd vloeiend omhoog en naar beneden gaat en geen pieken vertoond zoals in de vorige grafiek:

Polar heeft sinds kort wel een interessante aanvulling op het programma voor lopers bij wie de polsmeting niet goed werkt en die geen borstband willen dragen: een optische sensor die middels een band op bijvoorbeeld de bovenarm kan worden gedragen. De sensor communiceert draadloos met het horloge of met een app op je smartphone.

Rob van Rooijen is hardloop coach en redacteur / beheerder van de Sportrusten Koffiehoek


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *